BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

måndag 13 december 2010

Lucia

Lyssnade ni extra noga på era djur nu under natten??
Lucianatten är nämligen natten då djuren kan tala, iallafall enligt gammal folktro!

I övrigt så firar vi med glädje Skyddshelgonet över Syrakusa idag!

Jag har firat med att jobba hela dagen fast jag smög in på Oasen och smygkikade lite på lussandet som nån av lågstadieklasserna hade innan jag smög mig vidare upp och kröp in i ett ventilationsaggregat som inte riktigt ville funka som jag ville att det skulle!

Nu ser vi på Luciafirandet på TV, Jag tycker det är bland det mäktigaste som finns och det är verkligen örongodis!

Det närmar sig med stormsteg denna barnens högtid!

2 kommentarer:

Hanna sa...

Såvitt jag vet så är det julnatten, alltså natten mellan den 24 och 25 december som djuren kan tala. Det är i alla fall då vi brukar ha våra uppgörelser ;) förr i tiin så var mitt mål alltid att ha morgonfodring i stallet på juldagsmorgon för att hinna säga hej till polarna i stallet...

lillebror sa...

Mja enligt de ja lärt mig och dom källor jag kollat upp nu så verkar det som att det är natten till lucia som var den längsta, mörkaste och faligaste natten enligt den julianska kalendern, sen bytte vi till den gregorianska och då är den inte längre längst och mörkast men fortfarande förknippad med övernaturlighet! Fast det kanske finns nåt liknande den natten? Det har jag inte kollat =) haha skitsamma. lucia är mäktigt iallafall =)